de machinekamer
In de machinekamer bevindt zich de imposante, originele 10 cilinder 4-slag trunkzuigermotor van Werkspoor. Een 'kar' van maar liefst 80.000 kg schoon aan de haak. Wanneer die draait en de zuigers in de cilinders in een soepel ritme hun werk doen bij een geur van diesel- en smeerolie, maakt het hart van menig zeeman een sprongetje. Maar ook mensen die nog nooit hebben gevaren zijn onder de indruk als ze de kracht van de imposante machine in het hart van de Holland voelen.
Motor
De Holland is uitgerust met een motor van het merk Werkspoor (motornummer: 1354). Het is de originele motor, die in 1951 in Amsterdam ingebouwd is. Het betreft een 10 cilinder 4-slag trunkzuigermotor. Bij een trunkzuigermotor is de zuiger door middel van een zuigerstang aan de krukas verbonden.De motor is direct omkeerbaar en dus niet voorzien van een keerkoppeling. Dit houdt in dat bij het achteruitvaren de motor de andere kant opdraait. Het aantal omwentelingen van de schroefas is gelijk aan die van de krukas. De motor heeft een maximum toerental van 275 toeren/minuut en wordt daarom een langzaamloper genoemd. Een moderne motor met het zelfde vermogen draait plm.1800 toeren/minuut. De motor wordt gestart door middel van lucht. Hiervoor bevinden zich twee grote luchtvaten boven de hulpmotoren, met een inhoud van 2000 en 2500 liter, waarin zich de startlucht bevindt onder een druk van 30 atm (bar).
Tijdens het manoeuvreren worden deze luchtvaten op druk gehouden met behulp van de compressoren welke voor de hulpmotoren staan. De motor gebruikt gewone gasolie. Boven op de motor zijn de kleppen duidelijk te zien. Deze moeten om de twee uur nog met de hand worden gesmeerd.
Fundatieplaat | 9.800 kg |
Framekast met cilindervoeringen | 18.400 kg |
Cilindervoering | 336 kg |
Cilinderkop met kleppen compleet | 480 kg |
Krukas | 7.800 kg |
Zuiger met drijfstang zonder krukpenmetale | 3.900 kg |
Hoofdblokkap | 40 kg |
Vliegwiel | 1.250 kg |
Carterinhoud | 1.800 ltr |
De manoeuvreerorders werden vroeger d.m.v. de telegraaf doorgegeven aan de machinist. Nu manoeuvreert de stuurman/kapitein zelf vanaf de brug.
Technische gegevens
De motor is een trunkzuigermotor, enkel werkend volgens het 4 slag dieselsysteem met mechanische inspuiting en drukvulling. De inlaatlucht wordt voorgecomprimeerd door 2 drukvulgroepen elke bestaande uit een luchtrotor en een uitlaatgassenturbine welke wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Het stuwblok is afzonderlijk uitgevoerd en dicht achter het vliegwiel geplaatst.
Cilinderboring (diameter doorsnee) | 390mm |
Slag (op- en neergaande beweging) | 680mm |
Aantal cilinders | 10 |
Omwentelingen per minuut (maximaal) | 275 |
Vermogen in epk (bij vol vermogen) | 2100 pk /1500 kW |
- accommodaties & faciliteiten
- voor- en achterdek
- de salons
- de machinekamer
- brug, radiohut&kaartenkamer
- het kombuis
- de verblijven