23.01.2020

Onderhoud 2019 2020 week 8

Verslag van de machinisten, werkzaamheden van zaterdag 17-1-2020

Als U een regelmatige lezers bent van dit item op de website merkt U dat er zowel onder als boven de waterlijn hard gewerkt wordt, onder de waterlijn is deze zaterdag ook weer veel gedaan. Van de zeekoelwater koeler hoofdmotor zijn we verder gegaan met het voorste ”tussenstuk” (zeewater gedeelte) schoon te schuren. Een wat minder plezierig karwijtje, één van onze wtk’s heeft daar z’n levens werk van gemaakt getuige dat hij bijna alle gedeelten heeft gedaan. In een later stadium gaan we de binnenkant van een coating voorzien. Van de hoofdmotor zijn twee uitlaatkleppen gedemonteerd t.b.v. revisie. Dit betekent schoonmaken klepzittingen schuren en weer monteren plus visueel inspecteren voor dat deze in de motor gemonteerd wordt.. Dit werd o.a. gedaan door twee studenten van de zeevaartschool Willem Barentsz te Terschelling. Zij hadden dit al eerder in een praktijkles gedaan maar niet volgens de methode bij deze hoofdmotor, dit is een leuk ervaringsmoment voor hen. Tevens is de afsluiter toevoer aanzetlucht hoofdmotor gemonteerd. Onze lasser had de afblaasleiding gerepareerd en vandaag waren ook nieuw pakking materialen aanwezig, dus konden we vandaag gaan monteren. De zuig afsluiter van de hoofd zeekoelwaterpomp daarvan hebben we het deksel gedemonteerd, afgelopen vaarseizoen kwamen we erachter dat deze doorlekte. Na demontage wisten we gelijk waarom, zeewater in combinatie met vuil hadden het binnenwerk aangetast. Het geheel is gedemonteerd en schoongemaakt (klep  spindel, drukstuk, klep plus klepsteel, behuizing) De boegschroefdiesel hebben we gevuld met koelvloeistof en ermee proef gedraaid, we constateerden dat de aansluiting van de verwarmer niet meer lekte. Bij de havengenerator hebben we een kleine lekkage aan het kleppendeksel verholpen zodat er geen smeerolie hier vandaan kan ontsnappen. Volgens ons vaste onderhoudsschema hebben we de lagers van alle elektromotoren, zeewaterpompen gesmeerd. Omdat we de wc’s aan boord niet meer mochten gebruiken, reparatie Sewagetank, en in het onderhoudssysteem het inspecteren van de Sewage installatie naar voren kwam, hebben we dit gelijk aangepakt. De pomp is gedemonteerd en inwendig geïnspecteerd, we zagen hierin aardig wat vuil en corrosie van het huis. De hydrofoortank hebben, via een handgat, inwendig bekeken. Hieruit bleek dat er erg veel “sludge” in de tank lag. U begrijpt wel dat dit een aardig karweitje wordt om alles weer in orde te brengen, kortom ook onder de waterlijn zitten we niet stil.

Daar we vorige week al lieten zien dat de deksel van de koeler er slecht uitzag, hebben we die naar een straalbedrijf (SCB) in Franeker gebracht. Nu kan Frank de laatste slechte stukken oplassen zonder last te hebben van de oude coating laag, die er trouwens met stralen ook moeilijk afging. Dinsdag kwam de firma Brouwer om schakelaars op het hoofd schakelbord te vervangen, maar die moest onverrichter zake weer terug daar er niet de juiste c.q. complete geleverd waren dus daar komt weer een vervolg op. Ons lasteam is begonnen met de platen voor de Sewage tank op maat te maken en in de tank te hechten. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben, want het valt niet mee liggend de zaak aan elkaar te zetten in zo’n kleine en benauwde ruimte. Jan is verder gegaan met zijn megger project en kwam tot de conclusie dat er nog steeds verrassingen zijn voor wat betreft wat staat er op de plaatjes in het schakelbord en op de diverse verdeel kasten, maar er komt schot in. Ook zijn we er achter hoe het komt dat het BB navigatielicht steeds in storing gaat. Dat komt omdat er water in het licht staat en dat gaat niet goed samen met elektra. Aan dek vermaken de mannen zich uitstekend met het onderhoud en wordt de motorkap goed onderhanden genomen, met name de scharnier punten. Straks maar weer een welverdiend weekend in mannen.

Rob


terug naar overzicht