17.01.2020

Onderhoud 2019 2020 week 7

Verslag van de machinisten, werkzaamheden van zaterdag 11-1-2020

Voor we het weten is het weer weekend, waarin we met frisse moed verder kunnen gaan met het onderhoud. In de machinekamer zijn we verder gegaan met het schoonschuren en stofvrij maken van de deksels van het zeewater gedeelte van de smeeroliekoeler hoofdmotor. Afgelopen week hebben we een tip gekregen van één van onze Hwtk’s om een bepaald compound te gebruiken tegen de intering van het metaal door zeewater. Om te beginnen is, na het schoonmaken, deze compound  op de binnenkant van het zogenaamde tussenstuk gesmeerd, dit vormt een harde laag waarmee we verdere aantasting kunnen opvangen.  Het was een onaangenaam karwei, maar het moest toch gebeuren. Chappeau voor diegene die dit op zich nam. Daarbij zijn we verder gegaan met het demonteren en schoonmaken van de kleppen van de hoofdmotor. Deze zaterdag kregen we assistentie van twee studenten van de zeevaartschool Willem Barentsz, zij hebben een smeeroliekoeler van de schroefas draaglagers schoongemaakt. Dit hadden ze op school al een keertje gedaan echter aan boord is deze vervuilt en je kan er niet zo makkelijk bij. Daarbij moesten ze ook oppassen dat de smeerolie, na loskoppelen van leidingen, niet in het vlak terecht kwam, kortom een mooie praktijk ervaring voor deze mannen. Daarnaast kenmerkte deze dag door het aantal kleinere klussen. In het zeekoelwater systeem van de hoofdmotor is het deksel van een afsluiter gedemonteerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen. Deze afsluiter ging stroef en lekte door langs de steel. Van de zoetkoelwaterpompen zijn de lagers gesmeerd, nieuwe gland pakkingen geplaatst (pomp-2) en algemene inspectie uitgevoerd. Hierdoor kwamen we er achter dat van pomp één de elektromotor en de pomp niet goed uitgelijnd waren. Het gevolg kan zijn dat de lagers op ten duur beschadigd raken. Een mooie karweitje voor de wat “oudere” wtk’s die dit in het verleden regelmatig hebben gedaan. Verder heeft de dekgenerator heeft zijn 750 uren beurt gekregen en zijn de veiligheden van de aanzetluchtvaten (3st.), en de omkeerlucht installatie, gedemonteerd. Deze moeten worden getest en gecertificeerd t.b.v. special Loyds survey. Kortom er is weer veel gedaan.

De maandag begon ook goed, daar de Sewagetank nodig gerepareerd moet worden was het zaak om de tank eerst goed te reinigen en leeg te zuigen. Dit is gedaan door de firma FAB uit Franeker, die inmiddels een goede bekende is aan boord. Het schoonmaken is een vervelend klusje met een net zo’n vervelend luchtje en daar moet je even doorheen. Na 2,5 uur was de klus geklaard en was alle bagger eruit, na een dag drogen konden Frank en Hessel aan de slag. Eerst maar eens de nodige slechte stukken eruit halen en een brievenbus maken om de nieuwe beplating erin te krijgen. Maar voordat deze geleverd konden worden hebben de mannen eerst de deksel van de koeler onder handen genomen, de slijtage die in de deksel zat is opgelast door Frank. Dit is toch wel een secuur klusje waar je de tijd voor moet nemen, maar het is gelukt. De deksel kan nu behandeld worden met een coating. Ondertussen kon Klaas de sproeileiding van de Sewagetank onder handen nemen, want daar zat ook behoorlijk wat bagger in. Onze schilder Jan heeft de tafels in de messroom, in de salon en de bar weer opnieuw van een laklaag voorzien. Vanwege het schuren en lakken moesten wij verhuizen naar de lange tafel in de salon om een bakkie te doen en de lunch te nuttigen.

Op woensdagochtend kwamen we ’s morgens vroeg voor een verrassing te staan, toen we aankwamen rijden zagen we dat de gangway naast het schip in het water hing maar gelukkig nog wel vast zat aan het schip. Door de harde wind van die nacht was de gangway aan de haal gegaan, maar hoe kwam je nu aan boord want het schip lag behoorlijk ver uit de kant. Gelukkig was er een bootje van Andre Borsch aan het werk in de haven en die hebben 2 man van ons aan boord gezet zodat wij eerst een generator konden starten om de kraan te gebruiken. Daarna was het een eenvoudig klusje om de gangway weer te plaatsen en deze meteen goed te zekeren. Het was al met al weer een bewogen week.

Rob


terug naar overzicht