10.01.2020

Onderhoud 2019 2020 week 6

Verslag van de machinisten, werkzaamheden van zaterdag 4-4-2020

Een nieuwe jaar met goede vooruitzichten naar wij hopen. De eerste zaterdag van dit nieuwe jaar zijn wederom vrijwilligers die de handen uit de mouwen hebben gestoken om de “Grand Old Lady” weer voor te bereiden op een nieuw vaarseizoen. In het vorig verslag werd beschreven dat het zoutwater gedeelte van  de zoet-, en smeeroliekoelers van de hoofdmotor alle aandacht hadden. We willen kijken of de binnenkant gecoat kan worden, dit om verdere aantasting (corrosie) van het zeewater in toom te houden. Deze zaterdag werd dan ook benut om alvast alle deksels en tussen stukken goed schoon te maken en roestplekken, daar waar nodig te schuren. Tevens is een plan van aanpak gemaakt om “zinkstukken” te vernieuwen. De bedoeling hiervan is dat dit metaal in de zeewaterstroom geplaatst word. Dit metaal lost dan op, het gevolg is dat het stalen gedeelte van de koelers minder corroderen. Verder hebben we de inlaatklep van cilinder twee van de hoofdmotor gedemonteerd. Deze klep is uit elkaar gehaald, schoongemaakt, klepzitting geschuurd en weer gemonteerd en daarna terug geplaatst in de motor. Tevens is van de boegschroefmotor de inlaatluchtfilter schoongemaakt en de afvoergassen compressor geïnspecteerd. Als laatste kunnen we vermelden dat een nieuwe afblaasklep met solenoïde is gemonteerd in het luchtsysteem van luchtcompressor één. U ziet, “de kop is eraf” v.w.b. de werkzaamheden machinekamer in dit nieuwe jaar.

Mooi mannen, ook de mannen aan dek zijn weer begonnen al bleek dat er menig oliebol in de weg zat. Maar dat zal, als men een beetje doorwerkt, er snel af zijn. Jan is begonnen met het schoonmaken van de kombuis (waarbij zich in allerlei bochten moest werken) en met name de ventilatiekoker en afzuiger en verder heeft hij een begin gemaakt met het meggeren van alle elektrische installaties en motoren. Dit is één van de eisen van Lloyd’s voor het special survey straks in maart. Daar het elektronische megger apparaat niet werkte moest Peter Reinsma helpen om te draaien aan het megger apparaat, waarschijnlijk is Peter in een eerder leven orgeldraaier geweest want dit ging hem heel goed af. Hessel is aan de gang gegaan om de bouten van het verdeelblok voor de brandslangen onderhoud te geven, terwijl Lieuwe zich aan het ontfermen is over de blokken van het takel van de laadboom. Deze moeten geschuurd worden, daarna met ontweringswater behandeld worden voordat de blokken een aantal keer gelakt kunnen worden. Arjen is begonnen met het ontroesten van de patrijspoorten in SB gang. Er was een behoorlijke aanloop van diverse vrijwilligers waarbij iedereen zijn praatje kwam houden zodat er voor de bootsman weinig werkzame uren overbleven aan dek, maar ook dat kan gebeuren.

Ondertussen hebben we voor de reparatie van de zwartwatertank (onze beerput) al de nodige maatregelen genomen. Aanstaande maandag gaan we de tank schoonspuiten en leegzuigen, dit met behulp van de firma FAB uit Franeker. Als dit gebeurd is zullen de tank verder inspecteren aan de binnenzijde, plaatmateriaal is al besteld bij Wierda dus kunnen Frank en Hessel vanaf volgende week dinsdag aan de gang gaan. Een hele klus maar dat kunnen we wel aan knabbel en babbel overlaten.

Rob


terug naar overzicht