06.12.2019

Onderhoud 2019 2020 week 1

Na een redelijk druk vaarseizoen is de tijd voor het onderhoud weer aangebroken. We hebben een prachtige afsluiting gehad met de intocht Sinterklaas, een laatste snerttocht van 2019 en als allerlaatste een Meet en Greet met Sinterklaas voor de kleintjes. Deze dag, zondag 24 november, werd zeer goed bezocht en is een daverend succes geworden. Vorige week is door de meeste gebruikt om even bij te komen en uit te zieken, in navolging van de machinisten zijn wij aan dek ook rustig begonnen met het onderhoud.

Maar eerst maar eens het verslag uit de machinekamer.

Aan het eind van het vaarseizoen 2019 kijken wij al uit naar het volgend jaar, maar niet voordat we het noodzakelijk onderhoud uitgevoerd hebben. Deze zaterdag zijn we daarmee begonnen, voordat we begonnen hebben we een lijst samengesteld waarin de te plegen werkzaamheden staan. Van de hoofdmotor zijn de verstuivers van cilinder 1 en 2 gedemonteerd. Deze zijn schoongemaakt, voorzien van nieuwe koperen ringen en afgeperst, het is de bedoeling dat alle verstuivers getest worden en daarna de HD-brandstofpompen worden afgesteld. De kap van het eerste schroefas draaglager is gelicht. Afgelopen jaar merkte we een smeerolie lekkage op langs de schroefas. Na het loshalen constateerde we dat er een zogenaamde “spatring” los zat. Na deze aangedraaid te hebben is de kap weer gemonteerd hebben we de as getornd en gecontroleerd. Hiermee is het onderhoud seizoen in de MK weer begonnen.

Wij zijn aan dek als eerste begonnen met de verbouw van bakboords brugdeur, hier zal het kozijn en de deur aangepast gaan worden om er voor te zorgen dat de deur naar buiten kan draaien. Dit is nodig omdat we al jaren last hebben van lekkage, met harde wind van BB zijde en overkomend water sloeg het water onder de deur door zodat de brug onder water kwam te staan. en aangezien niet alle naden in het dek op de brug goed dicht zijn zocht het water zich een weg naar beneden waardoor de onderliggende redershut en de salon lekkage vertoonde.

Dit werd pijnlijk merkbaar tijdens de Noorwegen reis en recentelijk tijdens een fotosessie voor Flying Focus, wat duidelijk onderstreepte dat we zuiniger op de oude dame moeten worden en haar moeten beschermen tegen de elementen door niet koste wat het kost tegen zware zeeën in te gaan bonken. Nou hoor ik meteen mensen zeggen “daar is ze toch voor gebouwd” ja dat klopt maar je vraagt ook niet aan een eigenaar van een oude Bugatti of hij ermee “off road” mee wil gaan rijden. Wat ik maar wil zeggen zoek de ellende niet op.

De mannen van Timmerbedrijf Schrier uit Den Oever (Jordy en Twan) hebben weer puik werk geleverd. Het viel ook niet mee om een deur, die hol en bol staat goed pas in het kozijn te krijgen en sluitend te krijgen. Maar na twee dagen is dit dan toch gelukt en sluit de deur weer perfect, hopelijk zijn we hier mee van de ellende af. Dat we niet eerder op dat idee zijn gekomen.

Net als vorig jaar was de eerste klus van Knabbel en Babbel (Frank en Hessel) een ontluchtingsleiding van BB drinkwatertank, deze laatste reparatie vond precies één jaar later plaats op 4 december. Toeval of niet? De leiding was snel gerepareerd maar de flens met daaronder het gat zat op een rottige plek dus moest er weer het een ander gesloopt worden om er goed bij te kunnen, maar dat zijn we ondertussen ook wel gewend.

Aan dek zijn Klaas en Lieuwe met de eeuwige strijd tegen de roest begonnen en worden dit jaar ook de banken onder handen genomen, kortom er is weer een hoop te doen dit onderhoud.

Rob


terug naar overzicht