24.03.2017

Onderhoud 2016 2017

Afgelopen zaterdag (18 maart) heeft de Holland de loods bij Icon Yachts verlaten om daarna af te meren aan de steiger bij Damen in afwachting op het dokken. Toen we maandagochtend aan boord kwamen bleek dat er toch wat kleine lekkages waren ontstaan op het nieuwe dak. Het bleek dat er een aantal naden niet goed genoeg af-gekit waren waardoor het regenwater vrij spel had om zijn weg te vinden naar radio hut, kaartenkamer en kapiteinshut, gelukkig viel de schade mee maar het was zaak om de naden goed na te lopen en dicht te maken. Wat heel fijn was, was dat de kachel eindelijk weer aan kon zodat de kou en vochtigheid snel het schip uit kon De steiger is door de firma Sijperda weggehaald en we hebben nu eindelijk ook de ruimte op het brugdek om daar te gaan schilderen, maar niet alvorens de roest en slijpsel van het dek te verwijderen, maar gelukkig zijn we nog niet van het slijpen af, want de werf is bezig met het aflassen van diverse plekken die nog niet gereed waren maar we kwamen steeds meer plekjes tegen die nodig gerepareerd moesten worden. De mannen van Schrier hebben de pennen op het onderdeks gelast, dit is er voor om de isolatiedekens vast te kunnen zetten, dat het gemene scherpe pennen zijn was wel te zien aan mijn voorhoofd die de menige krassen opgelopen heeft. Nu zij eenmaal bezig zijn gaat het wel heel hard met de betimmering, het plaatsen van de kozijnen en de deuren en het terugplaatsen van de kaartentafel dus we gaan de goede kant op en het wordt al heel mooi. Daar onze Elec, Jan, alleen op vrijdag kan komen klussen ben ik alvast voor hem de bekabelingen op de brug aan het fatsoeneren en aan de nieuwe kabelgoten vast te maken en nu al begint alles er al veel beter uit te zien, Jan kon nu vandaag diverse aansluitingen maken, het is een hele uitzoekerij waar welke antennedraden moeten komen want alles heeft nu een andere plaats en doorvoer gekregen. Inmiddels staan het schavotje, zoeklicht en richtingzoeker op het topdek en we zijn druk bezig om het geheel af te monteren. De firma Couperes is aan het opmeten geweest hoeveel meter hydrauliekleidingen er benodigd zijn voor de stuurmachine, die moesten vervangen worden in verband met vervangen van een mantelpijp, wanneer zij beginnen is nog niet bekend.

Rob


terug naar overzicht