06.03.2020

Onderhoud 2019 2020 week 14

Deze week geen verslag van de heren machinisten uit de machinekamer. Wel zijn de mannen  afgelopen zaterdag druk bezig geweest met het weer opstarten en proefdraaien met de hoofdmotor. De motor had een aantal starts nodig om goed aan te slaan en na het verhelpen van een paar kleine lekkages liep alles als een zonnetje, tot alle tevredenheid van de machinisten.

Het proefdraaien was nodig omdat we deze week naar de werf moesten varen, dit zou eerst 2 maart zijn toen werd het 4 maart omdat er wat achterstand opgelopen was op de werf. Dinsdag werd bekend dat het nog een dag later werd omdat er een schip te water moest en dat kon alleen met hoogwater en dan zou er te weinig tijd over zijn om ons op de lift te zetten dus moest dat verzet worden tot donderdag.

Schreef ik de vorige keer dat we te maken hadden met extra laswerk in verband met slechte plekjes en gaatjes, nu werden we maandagmorgen verrast toen we ’s morgens aan kwamen en dachten dat we in een grote koelcel terecht gekomen waren! Wat was er aan de hand? De CV ketel was overleden, het hele systeem was leeggelopen in de ketel omdat, na later bleek, de spiralen waren lek! Wel wat vreemd voor een 3 jaar oude ketel! Na overleg met CTN, die onze ketel in onderhoud heeft, en de fabrikant is besloten om de ketel weg te halen en terug te sturen naar de fabrikant om daar te bekijken wat de oorzaak kan zijn. Volgende week maandag zal er een nieuwe ketel gebracht worden die we dan weer kunnen installeren en hopelijk houd die het wel wat langer uit. Voorlopig houden we de messroom warm met een verwarmingskanon die in het begin wat kuren vertoonde maar het inmiddels zeer goed doet.

Verder was het deze week goed te doen om buiten te werken dus loopt lekker. Bij controle aan de accu’s bleek dat bij één van de accu’s de gel aan het verzepen was en dat alle 4 de accu’s benodigd voor de 24volt waarschijnlijk niet meer goed genoeg zijn en dat ze alle 4 opgebold zijn en dat het waarschijnlijk ligt aan de oude acculader in de schoorsteen. Deze acculader was bestemd voor de oudere loodaccu’s maar is niet geschikt voor gel accu’s. Jan gaat dit uitzoeken en gaat binnenkort een andere lader plaatsen, de accu’s zullen worden vervangen. Donderdagmorgen was het dan eindelijk zover om naar de werf te gaan, iedereen was deze dag vroeg uit de veren om het schip rond 07.15 uur vaargereed te hebben. Om 07.30 uur vertrokken we naar de werf en zo’n 20 minuten later gingen we de lift op. Nadat het schip eerst goed gepositioneerd was boven de 3 jukken en goed met kettingtakels vastgezet was ging de lift omhoog en konden de twee shovels ons op de stelplaat trekken, dit is altijd een geweldig gezicht om het schip zo te zien gaan. Toen we eenmaal stonden en de trap naast het schip stond kon niemand langer wachten om het onderwaterschip te bekijken wan we waren nieuwsgierig hoe de verflagen zich gehouden hadden de afgelopen 2 jaar na het stralen. De verbazing was groot toen bleek dat alles eruit zag of dat we pas geleden gedokt en geschilderd waren, het afspuiten was dus ook een fluitje van een cent. Zelfs de zinkanodes zijn nagenoeg niet aangetast, de anodes in de inlaatkasten van het ICAF systeem daarentegen zijn bijna weg dus alles heeft zijn werk meer dan goed gedaan. De hanger van onze laadboom hebben we gisteren verwijderd omdat de hanger (staaldraad) nodig aan vervanging toe was. Dit was nog een hele klus op zo’n grote hoogte in een bakje, eenmaal gereed dachten we vast te zitten in één van de stagen van de vlaggenstok maar uiteindelijk konden we toch weer op de dokvloer uitstappen en hoefde we niet te overnachten in het bakje. Vandaag (vrijdag) wordt de schroef verwijderd om speling te kunnen meten en om te zien of er scheurtjes te zien zijn. De firma DEMCO komt om de beide hulpmotoren en de hoofdmotor te bekijken een soort van binnenwaarts onderzoek zal ik maar zeggen. Volgende week komt onze inspecteur van Lloyd’s om diverse zaken af te nemen zoals de tanken, afsluiters etc. Ook komt MME diktemetingen uitvoeren waarbij het vooral spannend wordt of er een stuk schot in de achterpiek vervangen moet worden. Verder is er nog sprake dat er een bedrijf komt om te helpen de buitenboord afsluiters weg te nemen en te overhalen, en er is zelfs sprake dat dit gesponsord wordt en dat zou mooi zijn. Er is weer een hoop gedaan en er wordt hard gewerkt door de mannen.

Rob


terug naar overzicht