28.02.2020

Onderhoud 2019 2020

Verslag werkzaamheden machinisten van zaterdag 22-02-2020.

Deze zaterdag stond in het teken van het verder monteren van de deksels van de koelers  hoofdmotor, zoals in vorige verslagen als is vermeld. Eén van onze vrijwilligers had de deksel, die vorig week nogmaals is bewerkt, van de smeeroliekoeler meegenomen. Deze hebben we aan boord getakeld en gemonteerd. Dit monteren ging niet zonder slag of stoot, de deksels zijn best wel zwaar. Maar met wat inventiviteit en bundeling van krachten, lukte dit aardig ondanks de gevorderde leeftijd van sommige mannen. In alle deksels zitten afdichtingsproppen ingedraaid, deze zijn tijdelijk. Er worden komende weken zinkstukken met dop gedraaid. Ondertussen werden diverse bouten en moeren opgezuiverd (schroefdraad gangbaar gemaakt) en zijn er nieuwe pakkingstukken gemaakt, zodat we alles konden vastzetten. Een aardig tijdrovend karweitje omdat de onderdelen met vele bouten en moeren vast zitten en het pakking materiaal best wel stevig was om te knippen. Daarbij zaten sommige “flenzen” niet lijnrecht tegenover elkaar. Het gevolg was dat er wat onorthodoxe methodes moesten worden toegepast om alles op zijn plek te krijgen. Hierbij kwamen een specifiek aantal woorden (niet uit de “Dikke van Dale”) die veelvuldig gebruikt werden. Maar dat is ons machinisten niet vreemd. Aankomende zaterdag willen we gaan proefdraaien met de hoofdmotor met de zoetkoelwaterpomp en de smeeroliepomp ter controle afdichtingen. U ziet we zitten niet stil.

Nou Cor dat doen we aan dek ook niet hoor, daar de maandag compleet weggeregend was en er buiten dus niet veel te doen was hebben we mooi de administratie kunnen bijwerken. Op dinsdag kwamen de mannen van Aqua Safety de brandblus- en reddingsmiddelen keuren en wat niet aan boord gekeurd kon worden hebben ze meegenomen naar de werkplaats, en dat komt zo snel als mogelijk weer terug aan boord. Tijdens de keuringen aan boord is onder andere ook de sprinklerpomp getest en door hun afgenomen en die zal voortaan ook door Aqua Safety gekeurd gaan worden. Daar de drukvaten van de sprinklerpomp grotendeels leeglopen moeten die zo snel mogelijk opgevuld worden, dit is een klusje waarbij je geen haast bij moet hebben want zo’n 1500 liter water bijvullen met een tuinslang schiet niet echt op. Tijdens deze klus viel het op dat de koelwaterleiding (overboord) van de havengenerator in één van de bochten aan het doorrotten is, ook op diverse andere plekken komen we steeds weer gaten tegen en dat betekend dan weer dat de onderhoudslijst niet echt aan het krimpen is. Gelukkig hebben we Frank nog voor de kleine lasklusjes zoals aan het voorschot naast de kettingbak aan SB en BB zijde. Klaas is daar meteen woest aan de gang gegaan met de Owatrol en grondverf en op deze manier kon hij zijn nieuwe overall meteen goed inwerken. Woensdag hebben we controle van de GGD Leeuwarden gehad, die ons gecontroleerd hebben op hygiëne (Sanitation Control) ook dat is goed verlopen. Jan (onze huisschilder) heeft de vloer in het kombuis en spoelkeuken weer keurig netjes in de verf gezet en dat ziet er gelikt uit. Op vrijdag heeft Aqua Safety alle spullen die zij meehadden voor de keuring weer terug gebracht en kunnen we die weer terug plaatsen.

En dan is het volgende week tijd voor het dokken, dat zou eerst maandag aanstaande zijn maar dat is uitgesteld tot woensdag 4 maart. Het bleek dat men op de werf, door het slechte weer, iets uitgelopen was met schilderwerk aan een schip dus vandaar. In principe gaan we voor 14 dagen de werf op met een uitloop van een week, afhankelijk wat er allemaal aan extra werk uitgevoerd moet gaan worden.

Rob


terug naar overzicht