08.03.2019

Onderhoud 2018 2019 week 10

Allereerst het verslag werkzaamheden machinekamer van zaterdag 02-02-2019.

De maand Maart is begonnen en traditie getrouw betekend dit de laatste maand voor het vaarseizoen. Deze zaterdag stond in het teken van het gereed maken van de hoofdmotor. De gereinigde smeerolie was afgelopen vrijdag gearriveerd en de mannen van het dek zijn gelijk begonnen met het vullen van het carter. Dit proces ging niet snel zodat we deze zaterdag ermee verder gingen. Al met al is het carter gevuld met de noodzakelijke smeerolie. Voordat we een proefstart gingen maken hebben we alle kleppen gesteld en gekeken of de smeerolie, na het starten van de pomp, op druk kwam. Tijdens het proef starten kwamen we erachter dat twee aanzetluchtkleppen niet goed gemonteerd waren, na dit euvel verholpen te hebben startte de hoofdmotor weer als vanouds. Daarnaast hebben we gelijk het zeekoelwater systeem getest, dit in verband met de teruggeplaatste en gerepareerde koelwaterleiding. Tijdens het testen vonden we nog een onvolkomenheid (kleine lekkage) die de komende week verholpen zal gaan worden. Van de lenswaterreiniger hebben we de meet-cel vervangen. De oude werkte niet naar behoren, na montage en testen is dit probleem ook verholpen. Op advies van Loyds hebben we alle brandblus afsluiters alsmede de leidingen naar deze afsluiters toe doorgespoeld. Bij lange stilstand kunnen zich vuil en roestdeeltje zich gaan afzetten binnenin de leidingen, dit kan verstoppingen tot gevolg hebben. Van de dekgenerator zijn nieuwe afdichtingsringen geplaatst in de verstuiver aansluiting. Dit om “doorzweten” van brandstof op dit punt te voorkomen. Al met al komen we dichter bij het vaarseizoen.

Inderdaad Cor het schiet al aardig op, deze week stond voor ons allemaal in het teken van een audit die donderdag zou plaatsvinden maar helaas kon dit niet doorgaan en is verschoven naar volgende week donderdag. Afgelopen week zijn de MOB boot en RIB weer terug gekomen van onderhoud en inspectie en aan boord gehesen. Daar we dit keer helaas geen gebruik konden maken van de hijskraan bij de KNRM moesten we overstappen naar plan B. Dit betekende dat we de laadboom en een kettingtakel moesten gebruiken om de boot over de motorkap heen overboord moesten zetten aan BB zijde een stukje nautisch vernuft die de harten van een paar oud nauten sneller deed slaan. De MOB kraan is woensdag gekeurd en gecontroleerd door de firma Palfinger waarmee we weer voldoen aan de jaarlijkse eisen. Na een vreselijke donderdag met enorm veel regen en buien konden we vrijdag  weer een beetje buiten aan de gang en kon Klaas zich vastbijten  in het schilderen van één kant van de schoorsteen, waar we dankzij een steiger van één van de vrijwilligers makkelijker bij konden komen. Verder hadden we al een tijdje last van kleine lekkages in de kaartenkamer en hut kapitein, erg vervelend want we hadden tenslotte twee jaar geleden het topdek helemaal vernieuwd en we dachten dat alles wel goed dicht zat. In eerste instantie konden we niets vinden waarvandaan het water kwam maar vandaag is er reden gevonden waar het water vandaan kwam. Aan SB naast de schoorsteen zag ik vandaag dat er een flinke rand kit los was gekomen, toen ik op de plaat stapte zag ik luchtbubbels komen en na het weghalen van de kit kwam er een behoorlijke hoeveelheid water onderweg wat we grotendeels met de waterstofzuiger konden weghalen. Hopelijk is dit euvel nu verholpen, rest er alleen nog een lekkage ergens aan SB op de brug maar ook daar komen we nog wel achter, wordt vervolgd. Van de week waren er wat problemen met het testen van de sprinklerpomp waar vandaag aan gewerkt moest worden, het bleek uiteindelijk dat er geen 24volt aanwezig was en dat alles dat 24volt nodig heeft afgeschakeld was. Inclusief alarmeringen en brandmeldinstallatie en misschien wel het ergste we konden geen brandstof meer opvoeren, dit is uiteraard niet wenselijk en Jan heeft met Roland zich rot lopen zoeken waar de fout kon zitten. Uiteindelijk hebben we hulp ingeroepen van de firma Brouwer die vanmiddag laat nog een monteur stuurde, na ons verhaal aangehoord te hebben werd de schakelkast van de noodgenerator geopend en kwam men er achter dat een koppelschakelaar kapot is en vervangen moet worden. Deze zal besteld moeten worden en dan volgende week alles herstellen voordat de audit plaatsvind. Voorlopig draait alles weer alleen kunnen we tot die tijd geen gebruik maken van de noodgenerator. Tussen de bedrijven door heeft Jan nog kans gezien om de LED lampen in de voor en achtermast aan te sluiten.

Morgen is de eerste van vier trainingsdagen die we jaarlijks organiseren om iedereen weer vertrouwd te maken met de procedures die nodig zijn bij het bestrijden van calamiteiten etc. volgende week vrijdag zal er ook een kleine proefvaart plaatsvinden om te testen of alles weer werkt zoals het zou moeten, na de proefvaart zal de Holland weer afmeren op haar eigen plekje aan de Nieuwe Willemshaven.

Tot zover, Rob


terug naar overzicht