01.03.2019

Onderhoud 2018 2019 week 09

Allereerst het verslag werkzaamheden machinekamer van zaterdag 23-02-2019.

Dat vele handen licht werk maken is nog steeds van toepassing, ook deze zaterdag werden we weer geassisteerd door een aantal leerlingen van de zeevaartschool Willem Barentsz. In wisselende samenstelling zijn deze mannen een vaste waarde geworden voor wat betreft de onderhoudswerkzaamheden. Afgelopen week hebben enkele vrijwilligers kans gezien om te assisteren bij het jaarlijks survey van Lloyds. Hierbij worden diverse installaties van de machinekamer na gekeken, voornamelijk op het gebied van het goed werken van de alarmeringen. Van de Lenswaterreiniger kwamen we erachter dat een meet cel niet goed functioneerde en dat deze zal worden vervangen. Van de sprinkler installatie hebben we beide hydrofoorvaten opgetopt met zoetwater, deze waren tijdens het testen gedurende het survey onder niveau gekomen. Na dit alles hebben we de installatie nog maar eens getest op goede werking. Op de gebruikelijke sleuteldag, zaterdag, gingen we weer met volle inzet tegen aan. In de aandrijving van het cilindersmeertoestel hoofdmotor, is een nieuwe oliekeerring geplaatst, en is deze aandrijving verder afgemonteerd. Verder hebben we smeerolie geladen ten behoeve van de dieselgeneratoren, deze dieselmotoren gebruiken een ander soort smeerolie dan de hoofdmotor. Door oplettendheid van één van de machinisten kwamen wij erachter dat in de zeekoelwaterleiding enkele gaten zaten. We besloten deze dan ook te demonteren. Echter deze leiding was lang en zwaar. Plus dat we enkele andere leidingen moesten weghalen om deze zeewaterleiding goed eruit te krijgen. Na veel krachttermen en inzicht is dit gelukt. Oorzaak van dit alles is dat zeewater dat door deze leiding stroomt zeer agressief is. En door de jaren heen het metaal aantast. Met alle gevolgen van dien. U ziet onderhoud plegen word niet voor niets gedaan.

Een kleine kanttekening hierbij, heren, is dat de leiding slechts twee gaatjes had die kleiner waren dan gedacht en uiteindelijk ook ter plaatse gerepareerd hadden kunnen worden. Dat had een hoop werk gescheeld, een bijkomend voordeel is nu wel dat de leiding in twee helften terug geplaatst is na enige aanpassingen en dat we er achter kwamen dat de bypass leiding helemaal verstopt zat met vette klei maar gelukkig is dat allemaal weer verholpen. Met dank aan het lasteam Knabbel en Babbel. Die zijn trouwens ook begonnen met het plaatsen van knevels op één van de luiken van de MK, dit is nodig om in geval van een calamiteit, zoals brand, het luik van buitenaf te kunnen sluiten indien nodig. Jan is druk in de weer om de oude Halogeen lampen te vervangen voor LED lampen, een secuur klusje omdat we voorzichtig moeten zijn met de oude bekabeling. Het schilderwerk werd deze week gedaan door diverse bruin en zwartwerkers waarbij ook een lijntrekker aanwezig was, maar alle gekheid op een stokje mannen het begint er weer gelikt uit te zien. De smeerolie die we naar de A. Nobel & Zn in Zwijndrecht naar de afdeling ‘Filtration and Separation’ gebracht hadden om het water uit de smeerolie te scheiden, is weer terug en is al deels terug gepompt in het carter. De smeerolie is opgehaald door één van onze vrijwilligers, Jan de Ruiter, waarvoor onze hartelijke dank.

Tot zover, Rob


terug naar overzicht