22.02.2019

Onderhoud 2018 2019 week 08

Allereerst het verslag werkzaamheden machinekamer van zaterdag 16-02-2019.

Zoals elk jaar staan we weer verbaasd dat de dagen van het onderhoud zo snel voorbij gaan. We zijn al in de tweede helft van februari aanbeland en voor we het weten is het begin april, aanvang vaarseizoen. Maar al te lang kunnen we hier niet bij stil staan, ook deze zaterdag werd er weer hard gewerkt om onze “oude maar respectvolle dame” weer in orde te krijgen. Van de hoofdmotor hebben we en afdichtingsring, oliekeerring, van de aandrijving cilindersmeertoestel verwijderd. We hadden geconstateerd dat deze niet goed meer af-dichtte. De deksels van de zoet-koelwaterkoelers zijn weer op hun plaatst gezet en de bijbehorende toevoer en afvoerleidingen gemonteerd. In de zee-koelwaterleiding naar de smeeroliekoeler van de schroefas draaglagers is een nieuwe leiding en afsluiter geplaatst, deze leiding was afgelopen jaar lek geraakt en hadden we provisorisch gerepareerd. Al met al was dit een lastig karweitje omdat de oude leiding maten niet meer voorkomen. Van de nooddiesel generator hebben we de brandstoftank weer helemaal gevuld met dieselolie zodat we komen seizoen hierover geen zorgen hoeven te maken. Tevens hebben we de nooddiesel brandbluspomp gecontroleerd op smeerolieniveau, brandstoftank gevuld met dieselolie en het pomphuis gevuld met water, dit was leeggehaald i.v.m. eventuele vorstgevaar. Daar we ook deze zaterdag werden geassisteerd door een tweetal studenten van de zeevaartschool Willem Barentsz konden zij mooi dit karweitje op zich nemen. Nadat zij dit gedaan hadden kregen zij deze diesel gestart. Daarbij werd gekeken of de pomp wel water opvoerde.  Naast dit alles werden van SB-, BB HuMo en boegschroef generatoren de start accu’s gecontroleerd op beschadigingen, goede elektrische aansluitingen en zeevastheid. Ook op dek werden nog enkele werkzaamheden uitgevoerd, spanschroeven van verstaging die de masten op hun plaats houden werden ingevet en van één van deze spanschroeven moest met gepast geweld tot beweging gedwongen worden. Tevens werd van het goede weer gebruik gemaakt om nog enkele schilder klussen aan te pakken. U ziet het werk vordert.

Dat doet het zeker Cor en het is goed om te zien dat dat alle werkzaamheden gestaag vorderen. Afgelopen dinsdag hebben we een audit gehad van Lloyds voor vernieuwing certificaten en het afnemen van enkele technische zaken, boekwerken en controleronden over het schip waarbij o.a. de alarmen getest werden. Verder is door Radio Holland alle radio- en radar apparatuur gecheckt en ook daarvoor zijn de certificaten weer verlengd. De bar is qua timmerwerk gereed en hoeft er alleen nog hier en daar lakwerk gedaan te worden en zal tezijnertijd de glazenkast nog geleverd gaan worden. Ons duo, Knabbel en Babbel, oftewel het las team is lekker bezig geweest en zoals altijd bij het klussen gaat er in de voorbereiding het meeste werk zitten. Frank heeft een super mooie stelling gemaakt om op diverse plekken buitenboord te kunnen lassen, de vorige die hij gemaakt had is jammer genoeg verdwenen. Klaas gaat als een razende Roeland langs al het roest en heeft de deksel van de accubak onder handen genomen en dankzij het mooie weer konden de mannen een flinke slag slaan met het schilderwerk. De firma Haisma is deze week bezig geweest om een storing uit de HuMo’s te halen, er bleek een draadbreuk ergens te zitten maar waar moet je zoeken. Bij het eerste de beste kastje van SB HuMo wat de mannen open trokken was de boosdoener al gauw gevonden, door vocht was er sluiting ontstaan en dat gaf dus steeds alarm. Nadat zij een foto hadden gemaakt van een zelfde kastje van BB HuMo bleek dat er een weerstand weggebrand was van SB motor. Na overleg met hun werkplaats is alles weer keurig verholpen en draaien beide motoren weer als een zonnetje, een verklaring hoe het vocht erin kon komen is vooralsnog een raadsel. Vandaag, vrijdag, zijn de monteurs van de firma Bakker de hele dag bezig geweest om alle keuken-, spoelkeuken apparatuur en alle koel- en vriescellen onderhoud te geven waarbij er diverse onderdelen vervangen zijn dus kunnen we daar ook weer een seizoen mee vooruit. Deze week hebben 8 vrijwilligers de Basic Safety Training gedaan bij G4S in Heerenveen waarbij brandbestrijding en overleven op zee de meeste indruk maken, voor 4 van hun was het een herhaling maar voor de anderen was dit een geheel nieuwe ervaring. Aan boord van de Holland zijn we weer verzekerd van nog meer getrainde mannen, wat de veiligheid alleen maar ten goede komt.

Er gebeurt zo langzamerhand dus best wel veel aan het einde van ons onderhoud maar de tijd begint dan ook een beetje te dringen, maar nu eerst genieten van het weekend.

Rob


terug naar overzicht